Fakturera utanför EU - detta gäller. I en värld som blivit alltmer global och i en tid där gränserna mellan de Europeiska länderna suddats ut så är det inte ovanligt att se att svenska företag intar positioner som möjliggör handel och affärer utanför Sverige. Frågan är vad som gäller om man som företagare ska fakturera utanför EU?
Det finns en viss tvekan hos många företag kring vad som gäller om man gör affärer utanför EU. Hur ska man agera och säkerställa att man följer de lagar och regler som finns? I synnerhet gäller tvekan momsen. Ska man addera moms i samband med fakturering utanför EU eller ska den finnas med på fakturan? Det finns tre viktiga saker att tänka på som avgör om hur du gör med momsen.
- Säljer du en vara eller är det en tjänst du säljer?
- Säljer du till en privatperson eller till ett företag?
- Finns kunden inom eller utanför EU?
Handlar det om handel inom EU och där du exempelvis säljer en vara så ska momsen vara inte vara inkluderad på fakturan. Två saker finns emellertid att tänka på - och klargöra - för att detta ska ske: dels så måste varan skickas från Sverige och dels så måste mottagaren vara registrerad för moms i ett annat EU-land.
Skulle dessa krav inte uppfyllas så ska du addera svensk moms på fakturan du skickar. Där krävs då ett VAT-nummer från din kund - ett momsregistreringsnummer - som ska skrivas på den faktura du skickar. En skillnad finns där mellan tjänster och varor. Säljer du en tjänst så behövs normalt inget angivet VAT-nummer; men ett sådant kan ändå vara bra att begära för högre transparens.
Tjänster utanför EU - ingen svensk moms
Normalt så gäller samma sak vid försäljning av tjänster till ett land utanför EU som till ett land som seglar under Unionens flagga. Det vill säga: har du ett konsultuppdrag genomfört och ska fakturera för detta så ska du normalt inte addera någon moms på fakturan.
Tänk dock på att det alltid ska kollas upp. I vissa fall och i vissa länder så kan du behöva momsregistrera dig i just det landet. Även där kan reglerna för hur en momsregistrering går till se annorlunda ut. Det måste du läsa på kring innan.
Varor utanför EU - ingen svensk moms
Gällande varor - oavsett om de skickas till ett företag eller en privatperson - utanför EU så gäller normalt att ingen svensk moms ska adderas på fakturan. Det viktigaste är att varorna de facto skickas till landet i fråga och att du som säljare också kan styrka att detta har skett.
Ta hjälp för att göra rätt
De exempel vi ovan beskrivit är vanliga. Men, det finns också massor av andra regler och lagar som inte är helt enkla att gå igenom och förstå. Därför är rådet att du som företagare alltid tar extern hjälp i samband med att du ska fakturera till andra länder - oavsett om dessa är inom- eller utom EU. Skatteverket kan bidra med värdefull information som hjälper dig att skapa en korrekt faktura. Likaså kan en redovisning/ekonomibyrå göra det.
Det finns lite för många fallgropar att gå i för att man som lekman ska kunna förväntas klara av allting utan problem. Åtminstone om det handlar om handel utom EU för första gången. Skapar du en relation där du bygger upp en permanent handel så blir det lättare för varje gång.
Andra inlägg
- Momsfri försäljning inom EU - så fungerar det
- Förlängt räkenskapsår - så fungerar det
- Kan man använda kontoutdrag för redovisning?
- Hur går en skatterevision till?
- Vad är en huvudbok?
- Vad händer om man missar fakturor vid redovisningen för enskild firma?
- Hur ofta ska man redovisa moms som enskild firma?
- Så fungerar en periodiseringsfond
- Nya regler för EU-moms
- Redovisning av bidrag och krisstöd