Säsongsbaserad redovisning - så hanterar du toppar och dalar i verksamheten

Säsongsbaserad redovisning kan vara ett riktigt bra alternativ för vissa företag, men ett betydligt sämre för andra. Man brukar kunna peka på säsonger som en avgörande faktor för detta.

Har du ett företag som är väldigt säsongsbaserad så är också säsongsbaserad redovisning ett bra alternativ. Det kan handla om att du är verksam inom hotell och turism, och därmed också har vissa högsäsonger som genererar med pengar - eller om att du är inom detaljhandeln och säljer flest saker vid exempelvis jul eller under sommaren.

Även exempelvis evenemangsföretag mår ofta bra av att välja säsongsbaserad redovisning, liksom företag inom anläggning och exempelvis asfaltering då dessa arbeten utan undantag sker under sommarhalvåret.

De fördelar som finns med säsongsbaserad redovisning är bland annat följande:

  • Jämnare redovisning. Årets resultat ges en betydlig jämnare redovisning.
  • Bättre överblick och planering.
  • Minskad risk för kassaflödesproblem.

Det är emellertid också en typ av redovisning som kommer med vissa utmaningar där exempelvis dels noggrannhet och dels kunskap om säsongsvariationer är två måsten. Utöver detta så kan man också se att en uppenbar risk för felaktig periodisering samt en överskattning av framtida intäkter alltid föreligger hos företag som väljer säsongsbaserad redovisning.

Detta kan avhjälpas genom att man tar hjälp med redovisningen och anlitar en professionell partner för detta. Genom att göra så, minimerar man risken för att hamna i framtida problem och kan, på allvar, dra nytta av de fördelar som finns. Det ger dig, helt enkelt, en möjlighet att växa som företag.

Säsongsbaserad redovisning - tänk på följande

Om du vill redovisa enligt denna modell så finns det några saker att tänka på och vi ska här nedan titta närmare på några av dessa - enligt följande:

  • Undvik toppar och dalar genom att fördelar kostnader över hela året snarare än att redovisa allt vid ett och samma tillfälle. Man bör även periodisera intäkter från exempelvis abonnemang och förskottsbetalningar.
  • Stabil likviditet. Planera för de sämre tiderna och se alltid till att det finns likviditet i företaget för att hantera dessa.
  • Var realistisk! Då du ska sätta en budget eller göra en framtidsprognos så måste du hålla fötterna på jorden och vara realistisk. Planera dina kostnader för exempelvis lager genom att titta tillbaka på tidigare år. Räkna aldrig med det oväntade, utan bli istället positivt överraskad om detta inträffar.
  • Flexibilitet. Anställ personalen på kontrakt som sträcker sig över säsongen - eller överväg att anlita exempelvis ett bemanningsföretag. Bind dig inte vid långa anställningskontrakt i onödan.
5 Feb 2025